Zasady publikowania wpisów na blogu
1. Autor podpisany pod treścią tekstu jest jego rzeczywistym autorem.
Treść (z wyjątkiem cytatów) nie może zawierać treści autorstwa innych osób.
Treść (z wyjątkiem cytatów) nie może zawierać treści autorstwa innych osób.
2. Autor ma obowiązek poprawić dostrzeżone błędy i literówki.
3. Pod tekstem należy podać źródła. Sposób opisu źródeł internetowych znajdziecie tutaj.
4. Każdy dłuższy tekst powinien posiadać bibliografię (mile widziane przypisy).
Jak cytować?
> W tekście pisanym cytat wprowadzamy, stosując znak interpunkcyjny zwany cudzysłowem, np.:
Ola szepnęła mi "Więcej do tego nie wracajmy".
W tekstach drukowanych cudzysłów czasami zastępuje się wprowadzeniem pochyłej czcionki, czyli kursywy, np.:
W artykule poświęconym zmianom klimatycznym na świecie autor napisał: Wiemy już, że w momencie największego zagrożenia poziom Bałtyku podniesie się o trzy metry.
Jak redagować dialog?
Dialog to rozmowa zazwyczaj dwóch osób, choć czasem może ich być więcej.
Dialog można zapisać na trzy sposoby :
1. Za pomocą myślników wydzielić wypowiedź każdej osoby w oddzielnej linijce, np.:
-Poproszę "Świat Młodych".
-Nie ma.
-Jak to, nie ma ?
-Powiedziałam, że nie ma, to nie ma.
2. Zacząć od podania imienia, nazwiska, przezwiska itp. osoby mówiącej, np.:
Bogdan: Poproszę "Świat Młodych"
Starsza jejmość : Nie ma.
Bogdan : Jak to, nie ma ?
Starsza jejmość : Powiedziałam, że nie ma, to nie ma.
3. Zastosować tak zwane uzupełnienia dialogowe, zawierające czasowniki mówić lub wyrazy do niego bliskoznaczne: rzec, oświadczyć, powiedzieć, zaproponować, powtórzyć, wtrącić, dodać, pytać, prosić, zawołać, odpowiedzieć, bąknąć, odburknąć itp. w odpowiedniej formie oraz określenia informujące o sposobie mówienia lub zachowaniu się osoby mówiącej w momencie wypowiedzi, Np.:
-Poproszę "Świat Młodych" - powiedział uprzejmie Bogdan.
-Nie ma - rzuciła ze złością starsza jejmość w okularach.
-Jak to, nie ma ? - zdziwił się bogdan.
-Powiedziałam, że nie ma, to nie ma - odburknęła starsza pani.
-Przecież dziś wtorek - wtrącił Andrzej.
-To co, że wtorek ? - jej mość wzruszyła ramionami i podniosła głos.
-"Świat" wychodzi we wtorki, czwartki i soboty - zauważył spokojnie Andrzej.
W dialogach posługujemy się najczęściej żywym, barwnym i skrótowym językiem, bo w ten sposób najłatwiej przekazać rozmówcy zarówno jakąś informację, jak i nasze emocje. Takim jest język potoczny.
Źródło: Podręcznik "Daję słowo". Język polski klasa 5 cz.1, Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa 2010
Wiktor
Krótkie formy wypowiedzi
Zaproszenie – to karta z wydrukowanym lub napisanym ręcznie tekstem zawierająca prośbę o przybycie na jakąś uroczystość lub do wzięcia w niej udziału.
Poprawne zaproszenie składa się z:
ze wstępnej formułki- przykłady: serdecznie zapraszam, mam zaszczyt zaprosić, z ogromną radością zapraszam,
rodzaj uroczystości - czyli z jakiej okazji zostało napisane zaproszenie: mecz, urodziny, imieniny, spektakl teatralny, wystawa, premiera filmu i.t.p.
miejsce - określone bardzo dokładanie - informacja gdzie, kogo zapraszasz
termin - konieczna cała data (dzień, miesiąc, rok) oraz godzina,
podpis -np. cała klasa VI c lub Kasia. Zaproszenie nie może być anonimowe
Zawiadomienie – Jest pisemną formą wypowiedzi rzadziej ustną, jest przekazem ciekawej, ważnej informacji. Po przez zawiadomienie można kogoś lub coś upomnieć, przypomnieć, nakłaniać.
O czym trzeba pamiętać pisząc zawiadomienie?
- Pisać konkretnie i na temat
- Pamiętać, aby były uwzględnione kluczowe pytania, np. kto zawiadamia kogo i o czym, co się wydarzyło,
- Różne formy kontaktu np. numer telefonu,
- Musi zawierać konkretne informacje, czyli:
- kto zawiadamia kogo?
- o czym zawiadamia?
- gdzie się coś wydarzy?
- o której?
- z jakiej przyczyny?
- kiedy?
Prośba- forma wypowiedzi w, której chcemy wyrazić prośbę o jakąś rzecz np. książkę, zeszyt, pomoc itp.
Poprawna prośba składa się z:
- Krótkiej i zwięzłej wypowiedzi, o co prosimy z uzasadnieniem
- Zwrotu grzecznościowego, np. Zwracam się z prośbą o ..........
- Podpisu (prośba nie może być anonimowa)
- Poprawności ortograficznej i językowej Dawid
O tym trzeba pamiętać, gdy pisze się instrukcję:
- redaguj tekst w sposób jasny, precyzyjny zrozumiały dla odbiorcy
- posługuj się krótkimi wypowiedzeniami
- stosuj formy bezokolicznika lub formy trybu rozkazującego
- dodaj rysunki ilustrujące kolejne czynności
- dołącz ostrzeżenie przed niewłaściwym użytkowaniem i przestrogę przed ewentualnymi zagrożeniami
7 komentarzy:
Chciałabym , aby na blogu znajdowała się zakładka "Biblioteka".Mogłoby być tzm np.jakie ciekawe książki można wypozyczyć w naszej bibliotece ,albo ile książek przczytała dana klasa od 4 do 6.
Zuzia P.
Chciałbym , aby zamieszczono w zakładce "Zasady pracy" Np. Zasady Ortograficzne , Zasady interpunkcyjne Itp.
Chciałabym żeby na blogu znajdowały się spisy zadań domowych.Wtedy każdy kyo nie był w szkole ,albo nie zapisał zadania domowego mógł je zobaczyć.
Scropss, czy nie lepiej zrobić nową stronę i tam umieszczać zasady ortograficzne? Ty przygotuj pierwszy materiał dot. stosowania wielkich liter :)
Aniu, jest zakładka Zadania, proszę więc tam wpisywać!
Chciała bym aby na blogu były wpisywane :
Tematy lekcji, zakładka, kto w danej klasie przeczytał najwięcej książek no i to wszystko :D:D
Wiktoria.Ż
Ta zakładka jest bardzo przydatna, między innymi do robienia wpisów, przygotowywania się na sprawdzian i oczywiście w normalnym życiu. Każdy musi potrafić napisać list,czy ogłoszenie. Ulka
Prześlij komentarz